Kiropraktorens hverdagstips

 

 

Her følger noen tips som ryggen din kan bli glad for,

og som kiropraktoren ofte blir spurt om.

Ikke kryss beina, og tøm baklomma!

 

Å krysse beina vil ikke ta livet av deg, men kan gi deg flere grunner til å gå til kiropraktoren ... Noen ganger når man har sittet i ro lenge, kjennes det godt ut å sette seg tilbake med beina i kryss heller enn å slumpe i ryggen. En bedre idé vil være å reise seg og ta en strekk.

Når vi sitter med beina i kryss vil tyngdepunktet flyttes over til en side, bekkenet roteres, og enkelte muskler og leddbånd oppover hele ryggsøylen strekkes dermed imens andre forkortes. Mange har alltid samme bein øverst, i mange tilfeller fordi det allerede er en ubalanse i lavryggen som gjør at dette kjennes mer behagelig ut.

 

På samme måte som kryssing av beina, vil lommeboka eller mobiltelefonen i baklomma gjøre at vi sitter skjevt og vrir på de nederste leddene i ryggen. Dersom bekkenet tiltes mot venstre, vil midtre del av ryggen kompensere ved å lene seg litt ekstra til høyre, og nakken igjen til venstre. Vi kan derfor oppleve at nakkesmerter og hodepine kan lindres når vi kvitter oss med slike sittevaner.

 

 

Hvordan bør vi sitte?

 

  • anklene foran knærne
  • fotstøtte hvis du ikke når ned til bakken
  • en liten åpning mellom knehasene og stolen
  • støtte bak lavryggen (pute hvis stolen ikke har en slik støtte)
  • knærne i samme høyde som eller litt lavere enn hoftene (100-110 graders vinkel i hofta)
  • avslappede skuldre, underarmene omtrent vannrette
  • opp og stå, strekk, og skift posisjon ofte; "den beste stillingen er den neste". Fokuser gjerne på et punkt langt unna papirene eller dataskjermen innimellom for å avlaste både nakken og øynene

 

 

Sko med høye hæler

 

Sko med høye hæler roter til fotstillingen vår slik at beina feilbelastes og bekkenet tiltes forover. På samme måte som med mobilen i baklomma, må ryggen kompensere for at bekkenet ikke er i sin ideelle stilling. Dette kan forårsake smerter både oppover i ryggen og i selve beina og føttene.

 

 

 

Hvorfor bør vi ikke "klikke ledd" selv?

 

Vi ødelegger neppe fingrene våre ved stadig å klikke leddene, og når det knekker frigis endorfiner slik at vi får en godfølelse vi nærmest blir avhengig av. Når det gjelder ryggen og nakken bør vi imidlertid være mer forsiktige. Som videoene fra Kiropraktorforeningen viser, justerer kiropraktoren ledd som har begrenset bevegelighet. Når vi føler for selv å "knekke" på nakken eller ryggen er det fordi vi kjenner stivhet rundt et slikt ledd. Ofte har det stivnet fordi rundtliggende ledd (leddbånd) er litt løse, slik at musklene kompenserer. Uten bevisst teknikk er det dessverre sannsynlig at "knekken" vi oppnår skjer i det allerede løse leddet. Vi går med andre ord i sirkel og kan på sikt forverre problemet.

Hva er beste sovestilling?

 

Det viktigste når vi sover er at vi ligger komfortabelt. For de fleste betyr det at madrassen må være nokså fast. Den mest nøytrale posisjonen for ryggen er når vi ligger på .. ryggen! Med magen ned, derimot, vil vi strekke nakken langt til siden over lang tid. Dette kan irritere både rygg og skuldre og forårsake hodepine eller numne armer og hender også på dagtid.

Snur vi oss over på siden har nakken det straks bedre. Med sideleie og en pute mellom knærne gir vi også ryggen en god sovestilling.